Produsere Podkast?

Hele 68 % av befolkningen hører på Podkast fra tid til annen, mens 38 % av alle mellom 20 og 30 % hører på hver dag. Podkastlyttingen øker stadig. Men det finnes mange typer Podkast, og ikke minst mange måter å produsere på.

Av: Tønnes Steenersen, Kurer Media
tonnes@kurermedia.no

Kort forklart er Podkast en lydproduksjon de som ønsker kan lytte til. De viktigste momentene i en podkast er at man enten lærer noe eller blir underholdt. De største Podkastene i Norge ser man på Podtoppen. Som man vil se er de største Podkastene fra medier som NRK, VG og Aftenposten. De mest populære Podkastene kan ha lyttertall på opp mot 400 000 lyttere i uken, som Friminutt med Herman og Mikkel.

Produksjon av Podkast

Tenker du på å produsere podkast? Det er ingen dum ide, men det er viktig å tenke gjennom hva Podkasten skal inneholde og hvem som skal være ditt publikum. Podkast er på en måte en lydversjon av Netflix. Man får ingen lyttere automatisk. Men for de som er interessert i tema, er Podkast ofte en enkel og effektiv måte å få med seg mer om dette tema på. Et eksempel er Treningspodden som har 25 000 lyttere hver uke.

Det er mange som tilbyr produksjon av Podkast, og kostnaden kan variere veldig. Det viktigste man bør tenke på er:

  • Det er viktig med god lyd. Over halvparten av de som lytter bruker headset. Spesielt for disse vil dårlig lyd være veldig sjenerende

  • Podkasten trenger ikke være stramt redigert og må gjerne være autentisk. Men pinlige tekniske feil og mangler bør man unngå. Det er viktig med en viss redigering og behandling av lyden

  • Podkasten bør distribueres på de vanligste plattformene.

Distribusjon

Hvis man har en Podkast som er veldig målrettet mot en gruppe man lett har tilgang på, kan man distribuere Podkasten selv via mail, på nettsiden sin eller på egne sosiale medier. Men det er ingen stor kostnad å distribuere Podkasten på de mest vanlige plattformene for Podkastlytting. Det kan faktisk gjøres helt gratis, men det er en del jobb første gang. Det kan være lurt å få hjelp til dette, for det en del utfordringer med bildeformater, tagging og opplasting. De fleste bruker et podkasthotell som Acast eller Libsyn.

De vanligste stedene man hører på Podkast er Spotify, Apple Podkast og Google Podcast.

Samarbeidspartner

Har man en del midler å bruke på å lage Podkast, anbefaler vi aktører som Radio Metro eller Plan B. Har man derimot ikke så mye å bruke på dette, kan du fortsatt lage en aller tiders Podkast. Produksjon med portabelt studio kan også gjøre det ekstra effektiv, siden opptak kan gjøres hos dere med profesjonelt utstyr. Kurer Media er en slik aktør som kan hjelpe dere med konsept, redigering, publisering og spredning.

Siste nytt

Drone

Inspisere tak

Inspisere tak Har du et tak som er vanskelig å komme til, og som du gjerne skulle sett litt nærmere på? Da kan det være

Les mer »